Den vanliga vardagen

Ja, lite grann som i ett vakum har det nästan känts, tiden efter bröllopet. Det var så mycket förväntningar innan, och det var så intensivt där nere, så vardagen blir liksom ännu mer "vanlig" än vanligt och man tycker inte man upplever något egentligen värt att notera.

När vi kom hem satte vi igång med att få in veden. Eftersom den borde varit inne för länge sen satte vi för hög fart; två lass per dag i två dagar. Innebär lasta den stora vagnen full, köra till vedboden och så bära och trava in allt där. Så det blev ju bakslag från kroppen. Fick tokont i höften/benet och fick ta fram kryckorna igen. Hur dum får man vara? Sakta, sakta la det sig sedan.

Skulle åkt till stugan helgen efter vi kommit hem, men fick vänta till tisdagen och tandläkarbesöket för att laga tanden jag bet sönder, men slapp tack och lov att göra en krona, det räckte att lappa.

Sen upp till stugan, ta hand om grönsakerna och allmänt ha sköna dagar och några fina kvällar.

En hel del jobb med vertanen där bevattningssystemet vi hade till gurkorna gett för mycket vatten så det runnit ut på mattorna. Bara att tvätta dom alltså..... men gurkorna hade växt på sig, så det fanns sådär sex stycken att plocka.

Hem igen förra tisdagen. Tänkt var att åka ner till storstan på torsdagen, men det blev onsdagen för att hjälpa toksjuka Vickie ett par halvdagar. Torsdagen skulle vi på en Ålandsresa och sedan bodde vi hos Kim på fredag och sedan hem på lördagen.

Gillar inte att ta selfies, men är man ändå riggad för party kan man ju passa på. Men det blir inte alltid som man tänkt sig! 😅

Sagobröllopet del 3

Och så kom den då, den Stora Dagen. Och vilken dag det blev! Och vilket vackert bröllop och vilken häftig fest!

Men det började med klänningsval, hade med mig två stycken, en som var tänkt att ha i kyrkan och en tänkt att ha på festen - Vickie hade sagt att det var vanligt att man gjorde så. Men när jag tog på mig den som var tänkt i kyrkan så kändes den inte OK, hade väl svullnat en del i värmen, så det fick bli den andra, som var lite mer tillåtande mot figuren.

Bokat tid för att fixa håret hade vi gjort också, Kim, Heli och jag. Min tid var klockan 13, sist av oss tre, och skulle bli klar senast 13,45 och klockan 14 skulle bussen hämta oss för att ta oss till kyrkan. Så en del nervositet för att faktiskt hinna bli klar kände jag. När jag sen fick besked från Kim att komma tidigare, så blev jag ju ännu mer stressad (fast jag var sminkad, klädd och klar) för att få tag på en taxi och komma iväg dit.

Men allt gick bra och riktigt nöjd blev jag också, samt att vi fick tid över för ett glas rosé tillsammans med de respektive i väntan på bussen. Här är vi nyfixade på salongen.

Till kyrkan kom vi i god tid och fick vänta ett tag på brudparet, men till slut kom de! Så vackra!

Både själva ceremonin och kyrkan var ju helt annorlunda än i Sverige, men precis lika vackert!

En bussresa senare var vi på festlokalen, eller lokal är fel, en anläggning för större tillställningar, helt fantastiskt ställe! Ett överdåd av mat och dryck, bröllpostårta stort som ett litet hus, dans hela natten för de som ville.

Brudvalsen

Sagobröllopet del 2

På onsdagsmorgonen åt vi frukost med Kim, som kom sent tisdag kväll. Frukosten åts på en restaurang vägg i vägg med hotellet, och det var ingen buffé, utan man fick välja färdiga frukostar från en meny. Men rejält tilltaget var det!

Därefter blev det en promenad på stan och faktiskt mest väntan på att Vickie och Sasha skulle bli klara med sitt så vi kunde åka ner till byn och hälsa på, och bo hos, Sashas farföräldrar, där även hans föräldrar och bror med flickvän fanns. En resa och ett besök som vi sett mycket fram mot, både med en viss nervositet och en stor förväntan.

Efter ca 3 timmars bilresa, varav den sista halvtimman på små slingrande serpentinvägar, var vi framme. En som blev glad att se sina föräldrar igen var Ellie, som varit kvar i byn.

På kvällen bjöds vi på traditionell mat; en god soppa, fyllda (egenodlade) paprikor och helstekt lamm. Fantastiskt gott!

Dagen därpå blev vi rundvisade på tomten, men fåren, hönorna och alla odlingar och allmänt umgänge.

På kvällen åkte vi till närmaste stan Kragejuvac,  åter på de nervkittlande serpentinvägarna och åt middag och då var även Sashas morföräldrar var med.

Filip och Marina

På fredagen åkte vi upp till Belgrad igen och då hade traditionella förberedelser gjorts för att ta emot brudparet när de kom tillbaka efter bröllopet.

Allt i serbiska flaggans färger.

Vi hade blivit rådda att gå och titta på en kyrka i Belgrad som skulle vara fantastiskt vacker inuti, så på lördagen promenerade vi dit, gick faktiskt riktigt bra att gå de kilometrarna med mitt krångliga ben, så det blev ett stort antiklimax när det visade sig att kyrkan var stängd för renovering. Men den var fin på utsidan också!

Sagobröllopet del 1

Sent, sent pga försenat flyg kom vi till Belgrad och hotellet på måndagskvällen. Bara att packa upp och sedan lägga sig. Vi var ju de från Sverige som kom först och hade hela tisdagen att börja upptäcka den delen av stan vi bodde i. Belgrad är delad i två delar; gamla och nya delen med floden Sava som delar den och vi bodde i gamla delen. Det blev en tur till parken Kalemegdan med byggnader och ruiner från olika århundraden, och en fin utsikt över Sava och där den flyter ihop med den större Donau.

Strosade sedan på stans stora strög/gågata som vi hade utanför hotelldörren som låg i det blå huset på bilden.

På kvällen åt vi middag med Vickie och Sasha som kommit upp till stan från byn för att fixa saker inför bröllopet, men också för att hämta oss och Kim.

Mindre roligt var när jag skulle ta den första tuggan på huvudrätten, goda små baconlindade köttbullar, och jag känner att jag biter på något väldigt hårt och att något händer....inser efter en stund att jag just bitit sönder en tand. Tror jag fick en paprikakärna placerad så illa på en kindtand att den gick sönder. Kan ju säga att jag åt resten med stooor försiktighet. Men en väldigt trevlig kväll hade vi i alla fall!