Helgutflykten

Söndag kväll och vi är hemma igen från vår långhelgstripp och lilla äventyr. Allt har (i princip) gått precis som det skulle och gett oss en massa nya vyer och intryck.

I torsdags eftermiddag åkte vi ner till Markus och åt en sen middag med honom. Fredag morgon gav vi oss iväg söderut på E4:an.

E4:an ner mot Växjö åkte jag ganska ofta fram till sådär -98 i det jobbet jag hade då. Sedan dess har det bara varit något enstaka tillfälle jag kört den vägen och då bara till Jönköping och där vikt av mot Göteborg.

Så lite av nostalgitripp kan man kanske kalla det så långt, resten var nya vyer.

I Skåne har jag inte varit många gånger och bara i jobb. Flugit ner, åkt bil dit jag skulle vara. Någon gång haft hyrbil för annat slag av jobb. Så att följa E4 och sedan E20 mot Malmö var nytt. För att inte tala om Öresundsbron!

Här börjar den:
Upp och nerför bron, som avslutades med en tunnel. Väl där kom jag ihåg att jag läst om att den fanns.

Sen genom Danmark ner till Rödby och färja över till Puttgarden.

Fint väder hade vi hela resan, men rejält blåsigt och ingen större värme.

Hotellet vi bokat in oss på låg precis vid färjeterminalen och såg lite slitet ut från utsidan. Väl inne var det helt OK. Fräscha rum, med stora sköna sängar. Kära maken hade bespetsat sig på en riktig Wienerschnitzel, vilket vi såklart åt. En rejäl sådan, var det. Väldigt saftig och god! Och såklart när man är i Tyskland, en Apfelstrudel till efterrätt!

Lördag morgon shopping och sedan till färjan igen för överfärd till Danmark. Väldigt många svenskar hade valt att åka hemifrån okristligt tidigt och var på väg tillbaka samtidigt som vi, så vi fick vänta 1,5 timma innan vi kom ombord. Sen flöt vägen undan och vid 22 på kvällen landade vi i Märsta.

Så i morse blev vi väckta av två små glada tjejer som kom och hoppade på våra magar där vi låg på vår luftmadrass, perfekt tillgänglíga för dem. Sen gick dagen med lek och bus, föräldrarna var iväg ett tag på husvisning, så vi fick rå om älsklingarna själva en stund innan vi åkte hemåt igen.

Eftersom vi hade glömt dra på elementen här hemma, kom vi hem till ett kylslaget hus, men väldigt nöjda med vår utflykt.