Manipulerad

Har alltid en bok igång, eller två egentligen, en här uppe i stugan och en hemma. Den jag läser här uppe nu heter Fjärilseffekten, av Karin Alvtegen.
 
En sån där bok som sakta kryper under skinnet på en och väcker funderingar. Den handlar om några människor vid vägskäl i sina liv, på olika sätt.
 
En av karaktärerna råkade vara i en guldsmedsbutik vid ett rån och fick en pistol riktad mot huvudet. Traumatiskt förstås och hela hans värld skakas i grundvalarna. Under ett nattligt surfande på nätet (kan inte sova) hittar han detta:
 
"I september 1995 samlades världen maktelit på lyxhotellet The Fairmont i San Francisco. De kallade sig Den nya globala hjärntrusten. Femhundra tongivande politiker, företagsledare, nationalekonomer, finansmän, vetenskapsmän och mediemoguler från världens alla kontinenter. Målet var att staka ut vägen för nästa århundrade - "på väg mot en ny civilisation":
Det diskuterades global ekonomi, tillväxt, avregleringar och rationaliseringar. Hur konsumtionshjulen ska hållas i rullning. Flera idéer kom upp. Genom den rörliga bildens makt kunde man förena mänskligheten i en gemensam dröm om tillvaron. Skapa ett globalt livsstilsideal. Dagens satelliter kunde överösa jorden med likformiga förebilder och behovsdrömmar. Miljarder människor skulle samlas runt tvskärmarna och näras av samma begär.
Världen blir en. Förenad i längtan efter samma varor.
Så till nästa problem. Hur skulle företagen öka sin vinst? Att kräva dem på socialt engagemang ansågs orimligt med tanke på den globala konkurrensen. I den frågan rådde enighet. Därefter sammanfattades framtiden i ett sifferpar - tjugo till åttio. Bara tjugo procent av den arbetsföra befolkningen skulle behövas under det kommande århundradet. Det räcker för att hålla igång världsekonomin. Var de befinner sig är likgiltigt, företagen söker sig dit där arbetskraften är som billigast. På så vis ska ingen känna sig säker på att få behålla sitt jobb, arbetstagarna hålls fogliga och fackliga organisationer kommer att förlora sin makt.
Ett litet problem var ju visserligen vad man gör med de åttio procent som blir sysslolösa. Hur ska man hålla dem lugna, och hur får man mänskligheten att acceptera orättvisorna?
En amerikansk säkerhetspolitisk rådgivare fann på råd. Under mötet myntades begreppet "tittytainment". Titt för ett mjölkgivande kvinnobröst och tainment för underhållning. Han menade att om bara den stora massan fick tillräckligt med mat för att överleva kunde den hållas foglig genom bedövande underhållning . Om den engageras av meningslösa tvprogram, dränks i styrda behovsdrömmar och blir serverad snuttifierad information förblir den okunnig om de större sammanhangen. Det kritiska tänkandet uteblir. Ingen kommer att protestera för ingen förstår vad man ska protestera emot. Folk kommer att ha fullt med sitt eget och ingen kommer att organisera sig.
Bingo!
Och här sitter jag, snart tjugo år efter den konferensen. Manipulerad in i benmärgen. Den ekonomiska krisen är här och medan företagen flyttar till låglöneländer fortsätter vi jaga låga priser samtidigt som vi förbannar den stigande arbetslösheten. Planeten kippar efter andan medan vi röstar bort deltagare ur tvprogram. Varken jag eller någon jag känner diskuterar någonsin politik. Klimathotet kan komma upp någon gång, med de flesta har tappat intresset. Vi pratar hellre om matrecept, inredningsdetaljer, spännande resmål och saker vi köpt eller vill köpa. På kvällarna serveras vi nonsens och underhållningsvåld, och med jämna mellanrum en dos reklam som håller oss medvetna om våra brister. Nöjda kan vi aldrig bli. Besatta av våra egna liv hastar vi vidare med en rastlöshet som bara kan uppstå när någonting fattas. En gnagande känsla av något är fel. Vi kan bara inte sätta fingret på vad."
 
Ovanstående är ett sammandrag av texten i boken.
 
Har förstått att det både fanns och finns Hjärntruster. Om just denna fanns och om det ligger någon sanning i det hela vet jag inte. Men att det är så här som karaktären skriver, vet vi ju. Vi bryr oss inte så mycket om vad som händer i världen eller hur allting hänger ihop. Vi låter reklamen styra vårt behov av vackrare kroppar, bättre utseende, vilka prylar vi absolut behöver, vilka kläder vi ska ha och hur vi ska bo. Det är där vi lägger vårt stora engagemang. Vi är absolut manipulerade. Låtit oss bli. Jag med.  
.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0