Underbara dagar!

Vi kom tillbaka hem kvart i nio i kväll med ett lyckligt leende i ansiktet. Vi har haft det så alldeles fantastiskt bra!

Bröllopet var sådär riktigt romantiskt och vackert, med en strålande vacker brud och en stilig brudgum. Vigseln skedde i parken på Noors Slott, och vädergudarna var på brudparets sida. Inte för mycket sol, inte för lite.

Direkt efter åkte vi till marinan och gav oss ut med båten. Första natten spenderades i hamnen på Fjäderholmarna.

Dagen därpå njöt vi ute på havet i några timmar tills vi kom till Utö.

Väl där fortsatte vi med att bara vara, bara njuta. Lite rosé i solen (vatten också) till middag löjrom och champagne, gott grillat och myspys långt in på natten.

Ï går, måndag hyrde vi cyklar och cyklade till Stora Sand, som absolut gjorde skäl för namnet. Men rejält ringrostig var jag med cykling. Kom fram till att jag inte suttit på en cykel de senaste sju-åtta åren och det kändes. Rejäl cykeltur blev det också, så cykelvanan blev hyfsat uppdaterad. Timmarna på stranden och den medhavda lunchen var definitivt värt besväret att lära sig cykla igen! Faktiskt badade vi också, fast det säkert inte var mer än 16 grader därute i havsbandet.

På kvällen slog vi på stort och gick på restaurang och åt. Fantastiskt god mat med rökta räkor, oxkind och lite sött till efterrätt. Medan vi åt kom regnmoln, hällde ur sig och drog bort innan vi gick hem till båten igen.

Idag var det då dags för att lämna Utö bakom oss.

En härligt solig båtresa till Slagsta via Nynäshamn och Södertälje. Kastade sen snabbt in packning och oss själva i bilen för att landa här hemma, köra ett gräsklippningsrace tack vare den varma kvällen. Nu ompackning och upp till stugan igen i morgon bitti för att fram på sena eftermiddagen välkomna de nygifta och deras små sötingar upp dit!

Gott liv!!!!!

Bröllop och andra trevligheter

Gjort lite jobb på stan idag, samt shoppat lite inför stundande trevligheter.

För nu vankas det faktiskt stora händelser! Käraste sonen och (snart på riktigt) svärdottern gifter sig på lördag!

En stor dag för oss alla, men såklart allra störst för dem! Nu hoppas vi bara på bra väder eftersom bröllopsfesten håller till utomhus under lördag eftermiddag.

Stassen är framplockad och hänger redo i hallen.

När bröllopstrevligheterna är slut åker vi tillsammans med Kim och Markus till deras båt för att göra en utflykt vi har pratat om i flera år, men som inte kunnat bli av. Om vädret är med oss blir det en utflykt till Utö på ett par dar. Ser så alldeles väldigt mycket fram mot den här resan/utflykten. Vi har ju varit ute med dem en lite längre tur för ett par år sedan och övernattat i båten. Det var en underbar känsla att ligga där och både somna och vakna till vågornas skvalp mot båten. Det blir underbart att få uppleva det igen!

Sen är ju inte dagarna med båtresa dåliga de heller..... :) Det är tänkt att vi ska tillbringa en dag på Utö, hyra cyklar och ta oss runt på ön, förhoppningsvis bada lite ocskå.

Så det är inte bara bröllopet vi ska planera och packa för, det är även båtutflykten. Kommer hela tiden på saker jag glömt....men dessa ligger framplockade så vi kommer ihåg dem!

Här är det övriga; en salig blandning av finskor och -väska samt lite annat till bröllopet, och så diverse bra-att-ha-kläder och skor till båtresan.

Återigen, vädret kommer (som vanligt) att styra en hel del, men vi håller tummarna att vädergudarna låter oss få njuta i båda situationerna!

Röj och fix och njutning

Det var ungefär så vildvuxet här hemma som vi befarat. Tur hade vi med uppehåll i går så det gick att köra en första sväng med klipparen. Eftersom vi har en klippare som släpper ut klippet så såg det sen ut som en äng som blivit slagen för höhämtning. Tjocka långa strängar av finaste hö!

Men turen med vädret har hållit i sig, så idag kopplade vi på uppsamlaren och fick upp både det gamla, samt även kunde klippa på en lägre nivå. Under tiden jag gjorde det, körde kära maken röjsågen och fick snyggt på alla kanter och andra ställen varken stor eller liten klippare kommer åt.

Alltså har vi avancerat bättre än förväntat, vilket känns väldigt bra eftersom morgondagen kommer att ägnas åt jobb - alltså det vi lever på - och lite rännande i affärer.

Glatt överraskade när vi kom hem igår blev vi över att våra odlingar har klarat sig ganska bra. Ärterna blommar och har fått skidor, ärterna däri är inte skördeklara än, eventuellt är det försent att ta hand om dem när vi kommer tillbaka efter semester, men då har vi lärt oss.

Sommarmorötterna har vuxit rejält och vi har nu i två kvällar plockat upp de största (som är små) för att gallra undan och släppa upp de andra. Dessa sötingar fick gå ner i salladen i kväll.

Andra glädjande finingar var näckrosorna som även i år vill vara kvar i vår damm. De här köpta ser ju inte riktigt ut som de som växer i sjöar. De här ser mer ut som lotusblommor, tycker de är så fina!

Och så fick jag ju en idé uppe i stugan när jag insåg att vi hade handdukar som faktiskt ser för jävliga ut - återbruka dem! I kväll gjorde jag det. Ett badlakan och en handduk blir en efter-badet-handduk till ett barn. Eftersom vi hade två set blir det till två barn. Till finaste barnbarnen! Såklart är det jag på bilden, inget barnbarn....

Dags för mellanakt!

Sista dagen och kvällen för den här första delen av semestern här i stugan. I morgon åker vi hem och tar oss an en gissningsvis totalt vildvuxen trädgård. Aldrig tidigare har det gått så lång tid utan att vi varit hemma och klippt och fixat.

Här uppe har det ju regnat en hel del och vi har fått klippa gräset så ofta nederbörden har tillåtít oss. Har det varit liknande hemma är det en ren djungel som möter oss! Det är bara att hålla tummarna att det inte regnar när vi är hemma så att vi faktiskt får möjlighet att röja upp!

En riktigt härlig dag fick vi som sista på den här svängen; det lovades mycket moln, men det blev mycket sol. Nån stund i solstolen, målat panel och fönster och en längre stund på gräsklipparen har det blivit - och så bastu såklart!

Det ska faktiskt bli nice att komma hem också, såklart för att kolla att allt är OK där, men också för att hemma är hemma - även fast det är hemma här också. Svamligt? Möjligt - som åsnan mellan två hötappar som har svårt att välja.....

Semesterjobb

Hej och hå vad tiden går! Livet här i stugan rullar behagligt på, tycker ibland att jag skulle lagt upp något här, men hittar inte riktigt tiden, däremellan tycker jag att jag inte har så mycket att komma med. Just eftersom livet går i en behaglig, upprepande lunk. Så är det, och så ska det vara.

Ändå händer det ju såklart en del. Ett av projekten för sommaren var att fortsätta fönsterrenoveringen vi påbörjade förra året. Inte världens mest spännande eller bildvinnande projekt, men två fönster har jag renskrapat och strykt med linolja, sedan målat med linoljefärg i två olika blandningar med lacknafta och en första gång med ren linoljefärg. Återstår en strykning. Samma procedur som förra året med köksfönstren.

Arbetet med nya hallen avancerar; brädpanel har kommit upp på väggarna och jag har påbörjat grundmålningen.

Dörren dit in har tagits bort och öppningen gjorts lite större

På utsidan har en farstubro påbörjats, samt att några nya buskar ska få bädda in den nya entrén.

Vädret var trevligare mot oss de första veckorna, på sistone har det varit en hel del regn och moln.

Men några hyfsade dagar har vi haft även däremellan och vi försöker verkligen njuta av de fina stunderna omgivningen ger oss. En småmulen kväll när solen sken lite genom molnen blev solljuset till silver när det landade i sjön.

Slutligen ett par bilder på ett riktigt ogräs som vi nog ska gräva bort efter blomning. Blommar fint en vecka, men sprider sig som ett ogräs och invaderar allt omkring sig. En ros av någon sort. Vresros? Eventuellt hitta en ny plats till henne...