Thailand och hem igen!

I går eftermiddag var vi här hemma igen efter vår semesterresa. Som alltid, oavsett var man varit, är det alltid skönt att komma hem. Men det finns ju självklart grader på det.....!

Vår reseplanering såg ut som så: från Bangkok till Koh Samui, övernatta där, sedan vidare till Koh Pangan. Hotell bokat där i fyra nätter, sedan byta strand och hotell några nätter, därefter besluta om vi skulle stanna på Pangan eller ta oss över till Koh Tao. Väderprognoserna lovade ju regn, men alla hävdade ju att verkligheten skulle se helt annorlunda ut.

Det gjorde den inte. Landade i Bangkok i regn. Hittade flyg till Samui, där vi landade i regn. Dagen därpå, söndag, tog vi båten över till Pangan i hällregn. När vi klev av båten var det skyfall. Hotellet vi bokat var en positiv upplevelse; fräscht och snyggt och havsutsikten vi speciellt bokat med tanke på de omtalade solnedgångarna var det inget fel på. Förutom att vi aldrig såg någon.... Men vi såg ju att det hade kunnat vara en höjdare, eftersom den egna balkongen rymde både jacuzzi och två solsängar och hängde ut över havet.

Den mörkare grå randen är havet.....

Men vad hjälper det att vara på en fin strand, bo på ett härligt hotell, när det bara är kortare uppehåll i regnandet? Inte ett dugg! Så på tisdag eftermiddag började vi på allvar fundera på att försöka ta oss till västra sidan av landet, till Phuket, där prognoserna såg lite bättre ut. Det visade sig att flygen dit bara gick på onsdagar och söndagar, så vi tog snabbt beslutet att även fast vi hade ett dygn kvar på vårt hotell var det mer värt att hoppas på att få plats på planet över till Phuket på onsdagen hellre än vänta till söndagen.

Det är ju detta som är den stora fördelen med att resa på egen hand, inte sitta fast hos en researrangör, man kan välja själv vart, när och hur. Och det gick bra, vi hamnade på Kata Beach och ett sjysst hotell där vi blev kvar resten av semestern.

Fick ett av hotellets bästa rum, översta våningen, med utsikt både över havet och poolområdet. Väldigt nice, utom de tre dagar hissen var trasig..... men då fick vi bygga lite benmuskler i klättringen upp till femte våningen tre gånger om dan!

En stor positiv ojdå-upplevelse var Bangkokair. Oerhört flexibla och kundorienterade. Vi hade hemresan bokad från Samui till Bangkok med dem, men att boka om att åka hem från Phuket i stället var inga problem, dessutom både till och från Samui erbjudna att stå stand-by för tidigare avgång än den bokade, vilket vi också fick. Och dessutom väldigt tillgängliga priser, 650/ pers! Där har nog SAS en del att lära!

Så på det hela taget är vi ganska nöjda med vår semester! Nu ska vi bara försöka bli av med förkylningen vi dragit på oss....!